Beroeps Praktijk Vorming
Vanuit de praktijk wordt de roep om een betere kwaliteit van opleiden steeds groter. Het komt helaas nog steeds voor dat werkbegeleiders de stagebegeleiding er soms al jaren "gewoon" maar bij doen, zonder dat hiervoor randvoorwaarden zijn gecreëerd. Stages verlopen soms onbevredigend of worden voortijdig afgesloten. Dat leidt ertoe dat steeds meer (leer)bedrijven en instellingen hun medewerkers willen laten trainen of bijscholen wanneer zij stagiaires gaan begeleiden. Wat vroeger stage heette, is nu: Beroeps Praktijk Vorming (BPV). In de begeleiding van die Beroeps Praktijk Vorming spelen diverse vragen een rol:
- Hoeveel invloed heb je als werkbegeleider op het leerproces?
- Wat doe je als een leerling niet gemotiveerd is of haar werk- en leerdoelen niet haalt?
- Hoe stel je de juiste vragen, die aanzetten tot denken en zelfreflectie?
- Hoe geef je feedback of spreek je de leerling aan op het gedrag?
- Wanneer durf je meer verantwoordelijkheid te geven?
- Hoe zorg je voor een goed leerklimaat en maak je gebruik van de kwaliteiten van de leerling?
- Hoe moet je beoordelen en hoe objectief ben je hierbij?